Skip to main content
Agenda
Beeldend
Dans
Evenement
Film
Kids
Muziek
Party
Theater
Woord
Varia
Recensies
Evenementen
Fotoreportage
Film
Muziek
Party
Theater
Woord
Beeldend
Dans
Interviews
Interviews
Podcast
Opinie
Cultuursector
Beeldend
Dans
Evenement
Film
Muziek
Theater
Woord
Overig
Login
Registreren
Agenda
Beeldend
Dans
Evenement
Film
Kids
Muziek
Party
Theater
Woord
Varia
Recensies
Evenementen
Fotoreportage
Film
Muziek
Party
Theater
Woord
Beeldend
Dans
Interviews
Interviews
Podcast
Opinie
Cultuursector
Beeldend
Dans
Evenement
Film
Muziek
Theater
Woord
Overig
Login
Registreren
Home
Opinie
Column
Praatfilms: bloemrijk versus leeg
01 december 2025 | Peter Verstraten | Column
Wordt er in een dit jaar verschenen film meer gepraat dan in Drømmer (Dreams) van Dag Johan Haugerud? Als u het Noors niet machtig bent, bereidt u zich erop voor dat u veel ondertitels moet lezen. In…
Lees verder
Een onoprecht, een passend en een verhuld eerbetoon
24 november 2025 | Peter Verstraten | Column
Richard Linklaters nieuwste film Nouvelle Vague is een nauwgezette reconstructie van de totstandkoming van À bout de souffle, de debuutfilm uit 1960 van de dan 29-jarige Frans-Zwitserse filmmaker Jea…
Lees verder
Moeders & dochters
21 november 2025 | Ted Chiaradia | Column
Vorige week verbleef ik voor wat culturele zaken in Maastricht en meende in een flits Frans Timmermans te herkennen, op een elektrische fiets nog wel. Bij Timmermans denk ik direct aan een anekdote d…
Lees verder
Oefening in identificatie: Keuzefilm Poetry van Lee Chang-dong
17 november 2025 | Peter Verstraten | Column
Aanstaande zondag draait de magistrale Zuid-Koreaanse film Poetry (2010) van Lee Chang-dong om 13 uur (met Engelse ondertiteling), mijn keuzefilm voor het 25-jarige jubileum van LUX – dus daags na he…
Lees verder
Filmmonsters: een 'kind van het knekelhuis', een internetfenomeen en een voetbaltrainer
10 november 2025 | Peter Verstraten | Column
De cinema van de Mexicaan Guillermo del Toro is er een van mededogen met verschoppelingen. In zijn Oscarwinnende The Shape of Water (2017), waarmee hij ook de Gouden Leeuw in Venetië had gewonnen, va…
Lees verder
Iraanse metacinema plus het 'weird' volgens Lanthimos
03 november 2025 | Peter Verstraten | Column
Het behoeft onder filmliefhebbers geen betoog dat de Iraanse cinema van ongekend hoog niveau is: Abbas Kiarostami (overleden in 2016), Mohsen Makhmalbaf, Mohammad Rasoulof, Ashgar Farhadi (twee Oscar…
Lees verder
Films die zich anders voordoen dan ze zijn: After the Hunt, A House of Dynamite, The Mastermind
27 oktober 2025 | Peter Verstraten | Column
Op het eerste oog lijkt After the Hunt van de Italiaanse filmmaker Luca Guadagnino een film die reageert op #MeToo-debatten. Terwijl allerlei eerdere films, zoals The Assistant (Kitty Green, 2019) en…
Lees verder
Anderhalve minuut te lang: de ‘kwaal’ van het ‘goede’ filmeinde
20 oktober 2025 | Peter Verstraten | Column
De Noor Joachim Trier is inmiddels uitgegroeid tot een gevierde filmmaker, onder meer dankzij zijn laatste succes The Worst Person in the World (2022). Zijn nieuwste werk, Sentimental Value – in LUX…
Lees verder
Troebele hommages en een meesterwerk
13 oktober 2025 | Peter Verstraten | Column
David MacKenzies film Relay, nog sporadisch te zien buiten Nijmegen, wordt in de trailer betiteld als een ‘hommage aan de paranoiathriller’. Laten we dat idee van een eerbetoon hier als volgt omschri…
Lees verder
Nederlandse cinema, deel 2: Niet alleen Pitt maar ook Dourif
06 oktober 2025 | Peter Verstraten | Column
Toen vier filmconsulenten na de vooraf bepaalde termijn van vijf jaar afscheid namen, publiceerde hun werkgever het Filmfonds een interview met drie van hen. Commentaar van filmmaker Martin Koolhoven…
Lees verder
Nederlandse cinema, deel 1: Voor de meisjes, Alpha., Rietland
03 oktober 2025 | Peter Verstraten | Column
Als het Nederlands Film Festival vanavond afsluit met het Gouden Kalveren-gala kan de organisatie opgelucht ademhalen. Het festival verloor zo’n zes ton aan subsidie, maar had de mazzel dat de oogst…
Lees verder
Ontegenzeggelijk politiek of niet? One Battle After Another van Paul T. Anderson
29 september 2025 | Peter Verstraten | Column
In Le deuxième acte van Quentin Dupieux, die van de zomer te zien was in LUX, wil de ervaren Franse acteur Guillaume uit de film stappen tijdens een opname. Waarom zo iets futiels doen als acteren in…
Lees verder
1
2
3
4
…
39
Home
Opinie
×
×
Wekelijks het laatste nieuws en uitgaanstips ontvangen?
Meld je aan voor de Ugenda nieuwsbrief!
Ja, ik meld mij aan!