Harold van Grinsven, programmeur Jazz & Impro Nijmegen (JIN)
Serie: Ugenda in gesprek met
Glunderend houdt Harold een heuse lp omhoog. ‘De legendarische drummer Han Bennink en de eveneens vermaarde gitarist Jelle Roozenburg op vinyl’. Het is de registratie van een JIN-concert in de Nijmeegse Galloway Recording Studio.
De plaat is de eerste in een reeks van JIN en Galloway, maar daarover zo meteen meer. Collega Jan Panis en ik zijn thuis op bezoek bij Harold van Grinsven, programmeur van jazzpodium JIN. Jazz & Impro Nijmegen (JIN) kennen we als een eigenzinnig podium met een breed aanbod van jazz en geïmproviseerde muziek. We zijn bij hem aangeschoven om meer te horen over het programma voor de komende maanden.
Highlights
Harold somt de highlights van het programma op.
Om te beginnen presenteert JIN donderdag 7 december 2023 in de Tiemeloods This Thread Walks, een uniek concert van de Schots/Amsterdamse trompettist Alistair Payne met zijn sextet. Hij combineert technische virtuositeit met expressief en creatief spel. Ze spelen composities die hij vorig jaar heeft gemaakt in opdracht van het Bimhuis in Amsterdam. Harold: ‘Voor dit project heeft Payne samengewerkt met Tongo Eisen-Martin, stadsdichter van San Francisco. Ook heeft Payne zich laten inspireren door Moderne 21e componisten als Arvo Pärt’. In dit concert laat Payne met een totaal eigen geluid spoken word, hiphop en jazz een poëtisch verbond aangaan.
Verder staat eind deze maand op 21 december 2023 in de Thiemeloods bassist Teun Creemers op het programma met Klankkast by Teun Creemers. Deze geboren en getogen Nijmegenaar is daar ooit mee begonnen in zijn huidige woonplaats Arnhem – nu komt hij naar Nijmegen. Harold vertelt: ‘Met “klankkast” verwijst Teun natuurlijk naar zijn instrument, de bas. Hij wil jonge artiesten een podium bieden. Wij ook en daarom programmeren we Klankkast graag’. Ze spelen onder meer arrangementen van de Amerikaanse singer-songwriter Blake Mills, naast nieuw eigen materiaal. Naast Teun spelen die avond de befaamde Jeroen van Vliet op vleugel, Joël Botma op trompet en Antoine Duijkers met Afrikaanse percussie. ‘
‘Op 8 februari 2024 openen we het nieuwe seizoen met de groep Oak van de Tilburgse pianist Sjoerd van Eijck, met onder anderen trompettist Koen Smits’, gaat Harold verder. Beide muzikanten zijn bekend van het trio Mudita, met zangeres Sanne Rambags. Oak is de eigen groep van Sjoerd. Daarin speelt hij ook weer met Koen Smits, en verder met bassist Nathan Wouters en slagwerker Willem Romers. Onlangs hebben ze hun tweede album Eight uitgebracht, geïnspireerd op de muziek van Ennio Morricone bij de film The Hateful Eight van Quentin Tarantino.
Harold vervolgt: ‘Verder staat er 22 februari 2024 een concert op stapel van Bonzai Panda, de creatieve band van Jelle Rozenburg, met verder onder anderen Jimmi Hueting op drums en Louk Boudesteijn op trombone. Enorm uitdagende, vernieuwende moderne muziek. De groep goochelt met allerlei elementen uit de muziekgeschiedenis, dus daar kijken we sterk naar uit’.
‘Op 7 maart 2024 hebben we een nieuw project van Mark Haanstra’, zo besluit Harold zijn opsomming. ‘Hij heeft de gerenommeerde Amerikaanse saxofonist Chris Cheek uitgenodigd en daar een band mee samengesteld, met daarnaast Rembrandt Frerichs en Jamie Peet. Mark is een groot bewonderaar van de band Rudder, waar Chris Cheek een paar jaar geleden in zat. Dat is een soort psychedelische jam-achtige band met, naast Cheek, onder anderen Tim Lefebvre op bas’.
Vermeldenswaard is ook het concert op 14 maart 2024 van gitarist Bram Stadhouders en de Noorse trompettist Arve Henriksen. Bram heeft een reputatie opgebouwd als innovatieve kracht op de gitaar. Arve werkte onder meer samen met jazzlegendes als Nils Petter Molvær en avant-garde projecten zoals Supersilent. Extra bijzonder is dat dit een concert is in het kader van de samenwerking tussen JIN en de Galloway studio (zie hierna).
Foto © Peter van Esch
JIN Vinyl Club
De samenwerking met de Galloway Studio intrigeert ons, en we willen er meer over horen. ‘Die locatie is fantastisch voor ons’, begint Harold. ‘Niet alleen vind je daar per definitie uitstekende techniek, maar je hebt ook de mogelijkheid concerten met publiek te organiseren – de studio telt zo’n veertig zitplaatsen’. Een uitgelezen plek dus voor optredens van kleinere jazz-ensembles op een exclusieve locatie. ‘En de kers op de taart is’, vervolgt Harold, ‘dat we een aantal van die concerten opnemen. Het unieke is dat we ze vervolgens exclusief op vinyl uitbrengen. In een gelimiteerde, genummerde oplage waar je op kunt intekenen'. Een waar collectors item. Vier tot zes maanden later krijg je de plaat toegestuurd. De eerste plaat was die met Han Bennink en Jelle Roozenburg. Het concert van Bram Stadhouders en Arve Henriksen wordt nummer twee. ‘We noemen dit concept een club, de JIN Vinyl Club – maar het is dus geen echte club met lidmaatschap en zo’, sluit Harold af.
Locaties
Als jazzorganisatie zonder eigen podium moeten we voortdurend puzzelen op de locatie’, vertelt Harold. ‘Eerder hadden we Brebl als vaste stek, de afgelopen twee jaar waren dat de Lindenberg en de Thiemeloods, naast de studioconcerten in de Galloway Studio’. Het komende jaar is de prachtige bovenzaal van de Thiemeloods ons thuis, waar we zo’n honderd man kwijt te kunnen. De Thiemeloods past bij onze visie op jazz: intiem, warm, met een huiskamergevoel’.
Het zou mooi zijn als Nijmegen een vast jazzpodium heeft, vindt Harold. Een betaalbaar klein zaaltje, met goede techniek en een goede vleugel. Met plek voor zowel gevestigde namen als jonge musici, het stimuleren van de basis.
Een hoop spannends
Er komt een hoop spannends uit de koker van JIN… we gaan naar huis met een hoofd vol namen van muzikanten en bands. Straks snel wat data in de agenda zetten.
Getagd onder