De muzikale inspiratie van Bouke Hofma
Bouke Hofma is een Nijmeegse drummer, die bekend staat om zijn kenmerkende groove, power, veelzijdigheid en improvisatievermogen. Bouke deed projecten met vele muzikanten uit binnen- en buitenland, waaronder Anton Goudsmit, Fay Claassen en Benjamin Herman.
Bouke maakte eerder deel uit van de twaalfkoppige band De Raad van Toezicht, met o.a. Teun Creemers. In Nijmegen is hij ook bekend van Got a Match? en Sampling Jazz in Brebl.
Boukes eigen band BOBO is een ritmeduo met de Arnhemse multi-instrumentalist Daan Leever, dat verschillende artiesten met een rafelrandje op projectbasis samenbrengt om geïmproviseerde beat/jazz/rock-fusion aan een breed publiek te binden. Hij geeft momenteel les aan muziekschool De Muziekmakerij in Rozet in Arnhem.
Bij het horen van welke plaat besloot je muzikant te worden?
“Er is geen specifiek album dat daar direct aanleiding toe gaf, maar er is wel degelijk een ‘aha-erlebnis’ geweest. Ik had al lang drumles als kind, met een flinke pauze tot rond mijn 16e. Vanaf die tijd heb ik heel veel jamsessies in o.a. Merleyn en later ook Odessa afgestruind. Ik was daar wekelijks te vinden en het was tof om vaak voor een goed gevuld Merleyn te spelen als scholier. Vreemd genoeg weten volgens mij niet veel jongeren van 15-18 de sessies te vinden. Mijn leerlingen bijvoorbeeld zijn daar moeilijk heen te trappen, ondanks ruime aansporing en hun soms absurd hoge niveau. Ze spelen lastige fusionstukken feilloos weg, terwijl ik zelf op die leeftijd ik nog net de vorm kon onthouden van Watermelon Man. Jammer. Dat is overigens meteen een bruggetje naar de reden waarom ik eigenlijk niet overwoog om muziek serieuzer aan te pakken na de middelbare schooltijd.”
“Eigenlijk voelde ik me muzikaal-intellectueel altijd te onhandig om serieus te overwegen om bijvoorbeeld het conservatorium te gaan doen, dus ik ben op mijn 18e naar Amsterdam gegaan voor een studie journalistiek. Ik had in mijn hoofd dat ik ‘beter kon lullen dan kon poetsen’ (dat is ook zo, hoor!). Het viel echter ontzettend tegen om dingen te moeten reproduceren en protocollen te volgen van hoe je verslagje eruit moest zien. En dat iedereen om mij heen dat dan zonder protest deed was in feite vervreemdend. Ik kon er echt niet in mee. Eigenlijk moest ik al vrij snel, maar zowaar wel na een aantal prima zevens, concluderen dat ik - zo beleefde ik dat toen - niet tussen ‘normale’ mensen ‘normale’ dingen kon doen en mijn eigen regels moest kunnen maken. Harde regels, maar ook zachte voorwaarden.
Een best spannende conclusie overigens, want wat blijft er dan nog over? Nou, in de tuin van een vriend in Amsterdam zei ik tijdens een gesprek over hoe verder te gaan: ‘Tja, in principe kán ik drummen, misschien moet ik dat gebruiken om voor ‘mijn’ mensen te gaan en het dan maar zien…’. Ik heb toen een paar maanden later een kansloze toelating gedaan, maar het jaar daarna wortel geschoten bij ArtEZ. Nét aan. Ik ging dus eigenlijk voor secundaire voorwaarden, zou je kunnen zeggen. Wel was ik supergemotiveerd om aansluiting te vinden bij de handigere muzikanten en ging ik ondanks mijn bedroevende concentratievermogen, maar dankzij strijdlust, er echt wel voor. Pas later tijdens de conservatoriumperiode, maar vooral daarna, heb ik meer diepte in muziek gevonden - wat ook echt nodig is om geloofwaardig voor jezelf en anderen te zijn en om de trots te vinden die je drijft om jezelf te verkopen. Al blijft het een struggle, hoor."
Welke plaat / artiest is van grote invloed geweest tijdens je carrière?
“Ik denk dat Rudder voor mij het meest bepalend is geweest. De open sound, de vriendelijkheid en dat het in feite hele mooie muziek is in een jazzrock-jasje, zonder al te mooi te wíllen zijn, daar kan ik mij erg goed mee identificeren. Ik ben niet zo van dingen die er dik op liggen: dramatiek en theatrale elementen die in muzikale parameters worden uitgedrukt, kunnen voor mij voelen als effectbejag. Iemand die gewoon diens muziek speelt en relatief straight to the point articuleert; daar voel ik me ongewapend tegen en voel ik de ruimte om mijn emoties de vrije loop te laten. Mijn middelbare schoolvriend Jesse Frederik en ik hebben hun twee albums ongetwijfeld honderden keren geluisterd. De Fatboy, de nieuwe boxen van zijn moeder, een potje Counter-Strike en een ‘incidentele’ pretsigaret met Rudder door het huis schallend is één van de sterkste beelden die ik me nu voor de geest haal. Daarnaast heb ik met name qua impro-concepten enorm veel naar bands van Wayne Krantz geluisterd en ook relatief veel naar The Art of the Trio van Brad Mehldau. Wayne Krantz is voor mij echt de architect van hoe je vrij kan improviseren met ritmische gelijkwaardigheid in rechte groove. Voor mij liever geen themaatje solootje themaatje. Voor mij is The Art of the Trio het moderne swing-equivalent.
Verder stuiter ik dagelijks door het dak op allerlei heerlijke losse prut, van (neo)90’s Eurodance tot Zuid-Afrikaanse zolderkamertrance, maar ook City Pop en Frank Zappa.”
Welk live-concert heeft het meeste indruk op je gemaakt?
“Underworld op Down The Rabbit Hole 2019. Ik heb denk ik nog nooit een muziekact gezien die zichzelf, hun genre en het publiek zo goed begrijpt.”
Welke recent uitgebrachte plaat zouden we móéten luisteren?
“Ik vond Two Star & The Dream Police van Mk.gee erg goed, en ik kan er niet omheen dat ook ik het populaire Angine de Poitrine super verfrissend vind. Bij mij wekken zoals gezegd theatrale acts vaker aversie op dan vreugd, maar deze band heeft voldoende muzikale inhoud en tegelijkertijd weinig muzikale pretentie, om de visuele elementen de boel te laten versterken. Het klopt gewoon. Mooi dat het ook zo’n groot publiek trekt, terwijl het eigenlijk gewoon microtonale math/surf/prog-riffjes zijn. Maar wel op een lekker festivaltempootje natuurlijk. Ik juich het toe! Verder vind ik Lander & Adriaan erg goed, alhoewel ze alweer een tijdje aan de weg timmeren. Ik luisterde vroeger ook al graag naar Pomrad, het pseudoniem van Adriaan Van de Velde.”
Aan welke Nijmeegse muzikant, band of gezelschap zou je het stokje willen overdragen?
“Joost van Schaik. Hij is import-Nijmegenaar voor zover ik weet, en dus Nijmegenaar! Het is voor sommigen bovendien een geheim dat we zo’n meesterlijke drummer in deze contreien hebben en dat vind ik een bijzonder goede reden om het stokje aan hem over te dragen.”
https://checksonar.nl/bobomakesmusic
https://www.demuziekmakerij.nl/docenten/bouke-hofma/
BOBO feat. Teis Semey - Big Blue Balls (live)
PJ & BOBO - Flashing Hyperspeed Diamond Turbo 3000

