The Bikeriders heeft tekortkomingen maar is toch vermakelijk ***
Ruwe mannen op snelle motors
Jeff Nichols (Loving, Mud) doet met zijn nieuwe film The Bikeriders een poging om een misdaadfilm tussen Scorsese en Easy Rider in te maken. Met veel gevloek en geweld oogt zijn film wel als Goodfellas, maar Nichols weet toch niet Scorsese’s speelsheid te vatten. Het resultaat is een minder effectieve, maar toch zeer vermakelijke misdaadfilm.
In The Bikeriders volgen we het ontstaan en uiteenvallen van motorclub The Vandals motorclub in het Amerika van de jaren 60 en 70. The Bikeriders is gebaseerd op het gelijknamige boek van fotograaf Danny Lyon, gespeeld door Mike Faist. De Vandals zijn een gefictionaliseerde versie van de Outlaws motorclub uit Chicago. Lyon interviewt en fotografeert de clubleden, en krijgt zo een kijkje in hun gevaarlijke en gewelddadige levensstijl. De Vandals motorclub biedt een toevluchtsoort voor mannen die zich nergens anders thuis voelen. Door conflicten met andere motorclubs en hun gevaarlijke rijgedrag vallen er echter de nodige slachtoffers. Tom Hardy speelt oprichter Johnny Davis, die de snelle groei van de motorclub in goede banen probeert te leiden. Johnny oogt ruw, maar is ondertussen ook een zachte familieman. Het doet ons afvragen hoe veel van de bravado van de Vandals echt is en hoe veel gespeeld. De club verandert van een kleine groep bevriende motorrijders naar een groot netwerk van gelieerde motorgroepen. Wanneer Johnny door de vele nieuwe leden de grip op de club kwijt begint te raken glijden The Vandals steeds verder af naar een standaard criminele bende. Johnny doet een beroep op stoïcijnse badboy Benny Cross (Austin Butler) om het leiderschap van de club over te nemen. Benny’s vrouw Kathy (Jodie Comer) wil echter dat Benny uit de motorclub stapt, voordat de levensstijl zijn dood wordt.
'Authentiek' beeldmateriaal
De film is het meest effectief wanneer het optimaal gebruik maakt van haar bronmateriaal. Wanneer we via Lyons (Mike Faist) interviews en foto’s een glimp op kunnen vangen van de unieke subcultuur van motorrijders in de jaren 60 en 70 voelt de film authentiek. Het is mooi om de foto’s van de rijpakken en zelfgemaakte motoren van de Vandals te zien. Bovendien is het zeer interessant om te horen wat de beweegredenen zijn voor de Vandals om zo’n gevaarlijke levensstijl te kiezen. De film is het minst effectief wanneer het focust op de relatie tussen Benny en Johnny en het conflict tussen Benny en Kathy. Kathy vertelt Danny Lyon dat Benny nooit veel emotie toont. Zelfs bij de dood van zijn eigen vader heeft hij niet gehuild. Een personage dat weinig emotie toont is voor Butler misschien wel makkelijk acteren, maar het maakt Benny niet een interessanter personage. De relatie tussen Johnny en Benny en het huwelijk tussen Benny en Kathy vormen het emotionele hart van de film. Beide verhaallijnen vallen door Butlers statische acteerstijl echter tegen. Dit is zonde. Tom Hardy en Jodie Comer zetten allebei prima acteerwerk neer. Op een paar scènes na weet Butler echter niet te boeien als Benny Cross.
Ondanks haar tekortkomingen is The Bikeriders een zeer vermakelijke film, waarvoor Danny Lyons interviews en foto’s een hoogtepunt vormen. Met een interessanter hoofdpersonage had de film nog veel beter kunnen zijn. The Bikeriders blijft echter een leuk misdaadverhaal. Alleen jammer dat het hoofdpersonage zo’n plank is.
Getagd onder
-
WaarNijmegen