De muzikale inspiratie van Norman Samuels

Binnenkort heeft de Nijmeegse indieband Foxlane zijn afscheidsconcert. Bassist van de band is Norman Samuels. Hij is een veelzijdige bassist: naast Foxlane heeft hij zijn eigen Norman Samuels Trio, een jazzband, en is hij lid van de funkband The Vonks.
Op 14-jarige leeftijd begint Norman basgitaar te spelen, geïnspireerd door het idee om samen muziek te maken met gitaarspelende klasgenoten. Wat begon als een hobby, groeide al snel uit tot een passie. Na de middelbare school ging hij studeren in Nijmegen, waar hij tegelijkertijd muzieklessen volgde bij Wiro Mahieu. Deze lessen introduceerden hem in de wereld van jazz en vormden een belangrijke mijlpaal in zijn muzikale ontwikkeling. In dezelfde periode richtte Norman met onder andere Guus Timmermans de indieband Foxlane op.
Tijdens zijn masterstudie aan de Radboud Universiteit kwam hij terecht op ArtEZ, waar hij zich verder ontwikkelde als muzikant en componist. Hij heeft opgetreden met artiesten zoals Clean Pete, Layba Diawara, Lottie Mae Jones en de Phat Cool Bigband. In Nijmegen is hij een bekend gezicht als organisator en bandleider van de MonkeyJam Band en diverse jamsessies, zoals de BreblJazzJam en de Jazz/Pop Jamsessies in het CultuurCafé van de Radboud Universiteit.
Bij het horen van welke artiest besloot je muzikant te worden?
“Mijn fascinatie voor muziek begon toen ik een video tegenkwam van de 'onbekende' bassist Gustavo Dal Farra, een bassist die meesterlijk gebruikmaakt van de slaptechniek. Het timbre van de basgitaar en de ritmische maar tegelijk melodische speelstijl spraken me als tiener enorm aan. Vanaf dat moment wist ik dat ik de basgitaar serieus wilde ontdekken.”
“De platen die mij als 14/15-jarige tiener verder de weg wezen, waren Blood Sugar Sex Magik en Stadium Arcadium van de Red Hot Chili Peppers, en het debuutalbum van de Arctic Monkeys, Whatever People Say I Am, That's What I'm Not. Deze albums lieten me zien hoe 'driving' en melodisch de bas kan zijn in zowel funk als (indie)rockmuziek. Ze inspireerden me om niet alleen te spelen, maar ook om beter te worden op het instrument. Toen ik 17 was, liet mijn toenmalige basdocent Peter Ruijs me Mr. Pastorius horen van Miles Davis (geschreven door Marcus Miller), afkomstig van de plaat Amandla. Dit was denk ik mijn eerste echte introductie tot jazzmuziek.”
Welke plaat is van grote invloed geweest tijdens je carrière?
“Er zijn verschillende albums die een diepe indruk op mij hebben gemaakt. IV van BADBADNOTGOOD bijvoorbeeld. Dit album balanceert perfect tussen improvisatie en strak gearrangeerde muziek. Ze spelen superfrisse en originele composities, vind ik. Het leuke aan BBNG is ook dat ze erg bezig zijn met sound in hun muziek, maar allemaal echt wel heftige solo's (ook van bassist Chester Hansen) kunnen spelen. Naar mijn mening zijn veel jazzmusici niet vaak bezig met (groeps)sound, maar vooral met de noten die ze spelen. Heb ze diverse malen live (o.a. op NSJ) gezien en dat was naast een complete audiovisuele beleving ook altijd genieten van improvisatiegeweld.”
“Een ander bepalend album is Black Focus van Yussef Kamaal, met de geniale bassist Tom Driessler. Dit (helaas ter ziele) project van drummer Yussef Dayes en toetsenist Kamaal Williams bevat veel invloeden van hiphop, funk en (neo)soul, maar ook veel gave akkoordenprogressies en grooves. Dit album zit boordevol met toffe baslijnen, spacey sounds en stuwende drumbeats. Voor mij een goed voorbeeld van een hedendaagse interpretatie van jazzmuziek.”“Qua indie heeft het album II van Unknown Mortal Orchestra grote invloed gehad op mijn composities binnen het indie-genre. Dan heb ik het natuurlijk vooral over Foxlane. Wij zijn alle vier door en door bekend met dit album en voor mij in ieder geval samen met A Dream Outside van Gengahr de reden dat we Foxlane überhaupt begonnen zijn. Sound, dynamiek en akkoordenprogressies/stemvoering van de akkoorden op de gitaar waren voor ons superinspirerend. In de muziek die we nu maken, zoals ons recent uitgebrachte nummer Price of Luxury, hoor je denk ik heel erg die invloed terug.”
“Daarnaast heeft Bright Size Life van Pat Metheny (met natuurlijk bassist Jaco Pastorius en drummer Bob Moses) een blijvende indruk achtergelaten. In dit album waren Jaco en Pat beiden nog heel jong, maar ze spelen echt de sterren van de hemel. Vooral vind ik de organische 'open' sound supermooi naast de prachtige thema's en solo's. In mijn eigen trio zie ik dit album als een soort van gouden standaard, samen met Live at The Village Vanguard van het trio dat Bill Evanshad met Scott LaFaro en Paul Motian. Het mooie aan deze muziek vind ik vooral dat die nummers nooit saai worden, altijd valt er wel iets nieuws te ontdekken in die muziek. Ze laten heel duidelijk horen dat je in triobezetting erg gevarieerd kan spelen, van heel groot tot heel klein en met allerlei verschillende rolverdelingen binnen het trio.”
Welk live-concert heeft het meeste indruk op je gemaakt?
“Lastige vraag, maar om een poging te wagen: het concert van Bill Frisell, Thomas Morgan en Rudy Royston in TivoliVredenburg in 2023. Hun samenspel, de subtiliteit en de manier waarop ze communiceren waren erg indrukwekkend.”
“Een ander memorabel concert was het optreden van Wiro Mahieu's Low Motion Trio in Brebl in 2018. Met Jeroen van Vliet op toetsen en Pieter Bast op drums. Het was indrukwekkend om te zien hoe Wiro's virtuoze manier van spelen perfect in balans was met de rest van de musici. De natuurlijke flow en chemie binnen het trio zullen mij bijblijven.”
Welke recent uitgebrachte plaat zouden we móéten luisteren?
“Een plaat die ik sterk aanraad, is Where You Wish You Were van Michael League en Bill Laurance. Het album combineert prachtige arrangementen met indrukwekkend samenspel, maar er is ook veel emotionele diepgang. Hun nieuwste album, Keeping Company, is ook zeer de moeite waard, maar persoonlijk raakt de voorganger mij nog meer.”
“Wat betreft de nieuwere generatie bassisten zou ik Nick Campbell, Sam Wilkes en MonoNeon aanraden. Deze basvernieuwers experimenteren met nieuwe en frisse manieren van basgitaar spelen. Ook wil ik in deze categorie graag 'local hero' Teun Creemers noemen, van wie ik sporadisch les heb gehad. Teun is een verschrikkelijk goede bassist en componist met een eigen stem, check zijn project Naamu!”
Het Norman Samuels Trio speelt op 30 januari in Theaterzaal C.
Foxlane neemt op 15 februari afscheid in Doornroosje en presenteert dan tevens het debuutalbum.
De volgende MonkeyJam is op 16 februari in Brebl.
Website: https://www.normansamuels.com