Skip to main content
Vacature redactiecoördinator

Vacature redactiecoördinator

De muzikale inspiratie van Hubert Hendriks

| Steven Trooster | Interview
De muzikale inspiratie van Hubert Hendriks
Hubert Hendriks | Fotografie: Peter van Esch

Hubert Hendriks is violist en lid van het salonorkest Die Flegel, een kwintet met een uitgebreid repertoire dat varieert tussen klassiek en easy listening, tussen standards, swingend Zuid-Amerikaans, rock-'n-roll en dance classics. Hubert heeft daarnaast samen met pianist Charles van Doornewaard stichting Vlegel, die verschillende culturele en sociale projecten opzet.

Hubert is ook al jaren betrokken bij Nijmegen Klinkt!, het jaarlijkse muziekfestival van Nijmeegse muziekgezelschappen, ontstaan uit een samenwerking van het door Hubert opgezette Valkhof Klassiek met het Nijmeegs Muziekfestival, de Nijmeegse Federatie van Muziekverenigingen en de Nijmeegse Torendag.
Naast het tweedaagse festival organiseert Nijmegen Klinkt! sinds dit seizoen elke laatste zaterdagmiddag van de maand een gratis concert in de Stevenskerk.

Bij het horen van welke artiest of componist besloot je muzikant te worden?
“Mijn jeugd is een dubbele belevenis van zowel klassiek als de opkomst van wat toen ‘Beatlemuziek’ en protestsongs heette. Tsjaikovski's Vioolconcert en Porgy and Bess van Gershwin maakten grote indruk op me. Tijdens mijn eerste concertbezoek met mijn ouders klonk de Nieuwe Wereld Symfonie van Dvořák en dat concert ben ik nooit vergeten. Tegelijkertijd vonden in ons gezin ook felle discussies plaats tussen mijn ouders en ons, de kinderen, over apenmuziek en protestsongs. Kom van dat dak af (1959, Peter Koelewijn), Welterusten, mijnheer de president (1966, Boudewijn de Groot) en Ben Ik Te Min (1966, Armand) liggen vers in mijn geheugen. En meteen begint er een brede herinnering aan het enerzijds enthousiast klassieke muziek maken en luisteren en anderzijds uit de bol gaan met eigentijdse muziek als I Can't Get No Satisfaction (1965, Rolling Stones).”

“Vanaf mijn vroege jeugd zong ik eindeloos in koren en als solist. Zo verdiende ik mijn eerste gage met Als ik een klokje was. Ik had een jaar pianoles, maar de viool stal mijn hart en werd mijn instrument. Tijdens mijn studententijd begon ik een salonorkest en door het succes daarvan meteen vanaf het eerste optreden werd ik als vanzelf ook muzikant.”

Welke artiest is van grote invloed geweest tijdens je carrière? 
“Ik vind het vervelend om verplicht te zeggen dat die of die van grote invloed was. Het waren er altijd meer. Als ik op de pijnbank wordt gedwongen om toch een keuze te maken, wordt het een duet van Iljitsj Tsjaikovski en Boudewijn de Groot. Daarnaast heeft de Nijmeegse pianist Harrie Baats invloed gehad op mijn manier om met muziek om te gaan. In korte tijd werden we juist door die ietwat vreemde combinatie van invloeden een zeer succesvol orkest. Met een sjieke uitstraling en aanpak een klassiekige sfeer neerleggen, die plots over kan gaan in opzwepende melodieën of rock and roll en Zuid-Amerikaans en dan de stemming inkleuren met een Nederlandse hit. Niets is me te dol als de compositie maar aanspreekt en op akoestische instrumenten is te spelen. De medemusici zijn daarbij van groot belang. Enthousiaste vaklui waaronder Norman Bonink en Wim de Vries, naast diverse andere toppers die al jarenlang meespelen. Pianist Charles van Doornewaard speelt vanaf het begin mee.”

Welk live-concert heeft het meeste indruk op je gemaakt? 
“Het War Requiem van Benjamin Britten. Een plaatopname heb ik al vele jaren en als ik luister ben ik steeds geroerd. Tijdens de live uitvoering in de Stevenskerk bij de herdenking van Market Garden in 2014 raakte ik tot tranen toe geroerd en werd ik alleraardigst getroost door de wethouder die naast me zat. Oorlog is zo zinloos. Als musicus kun je dat niet vaak genoeg uitdragen. 
Tijdens FortaRock 2013 mocht ik van dichtbij aanwezig zijn bij Rammstein, een overweldigende en tegelijkertijd vervreemdende ervaring die ik niet goed kan plaatsen. Maar wel heel gaaf om dat een keer mee te maken.”

Welke recent uitgebrachte plaat zouden we móéten luisteren? 
“Als kind van de jaren 60 en 70 vermijd ik te allen tijde het woord moeten.
Er zijn veel goede artiesten en soms maakt een performer op het ene moment wat meer indruk als dat een ander dat doet op een ander moment. Nieuwe tendensen beluister ik graag om me te laten inspireren. Niemand springt er in het bijzonder uit tussen de vele goede prestaties. Alleen heel soms even… maar dat hangt ook af van je gevoelens op dat moment. 
We leven helaas in een cultuur waarbij door marketing gestuurde mechanismen mensen proberen te verleiden aan een soort van ratrace mee te doen, terwijl er intussen zoveel goede muziek wordt gemaakt. “

“Een boeiende en succesvolle carrière met “Die Flegel”. De muziek die we spelen is voor anderen, desalniettemin blijven songs me raken en musiceer ik met passie vanuit ‘the meaning of the song’. De geschiedenis van de muziek heeft een fantastische basis gelegd waardoor ik tegelijkertijd met open armen kan blijven staan voor de hedendaagse muziek. Muziek confronteert me met mijn diepste lagen, met alle gevolgen van dien. Fantastisch toch is Aarde (2022) van Boudewijn de Groot.“

“Daarnaast vind ik het musiceren van anderen ook heel belangrijk. Daarom organiseer ik al 15 jaar Nijmegen Klinkt met zo’n 2500 musici op 13 podia in één weekend en sinds twee jaar NijmegenKlinkt@Stevenskerk op de laatste zaterdag van de maand.”

Hubert Hendriks - foto Peter van Esch

Over de foto's

De foto's hier zijn geschoten op locaties in Nijmegen die een speciale betekenis hebben voor Hubert. Hij licht het toe:
"De Nicolaaskapel in Park het Valkhof is een bijzondere plek voor verfijnde bijzondere momenten. Die Flegel spelen daar zowel concertjes als huwelijken en deze plek is de favoriete ruimte voor de kleine gezelschappen van Nijmegen Klinkt.
In de Vereeniging hebben we met Die Flegel achttien jaar lang gedurende het winterseizoen iedere zondagmiddag voor veel bezoekers gemusiceerd. Aan de voorkant van de Vereeniging hebben we twintig jaar lang tijdens de Vierdaagse zeven dagen achterheen gemusiceerd: een en al feest op een overvol terras.
De Stevenskerk voelt als een tweede huis met haar vele mogelijkheden. Wij spelen daar grote concerten en feesten maar ook kerkdiensten en begrafenissen. In de vernieuwde Zuiderkapel verzorg ik namens NijmegenKlinkt@Stevenskerk iedere laatste zaterdag een concert uit het rijke scala van Nijmeegse muziekgezelschappen. Bij de tentoonstelling voor Jan van Teeffelen aanstaande februari verzorgen we met Die Flegel een aubade concertje voor Jan.
In de Waagh, toentertijd de Boterwaag, op de Grote Markt speelde in de jaren tachtig iedere dag een piano viool duo. Charles, de pianist van Die Flegel, en ik hebben daar aardig wat geleerd en uitgegeven. Nog steeds komen we in de Waagh bij allerlei gelegenheden."

Hubert Hendriks - foto Peter van Esch

Fotogalerij Hubert Hendriks

Op zaterdag 25 januari is het volgende concert van NijmegenKlinkt@Stevenskerk met Charles van Doornewaard op piano.

Websites:
www.hendriksenvandoornewaard.nl
www.dieflegel.nl
www.stichtingvlegel.nl
www.nijmegenklinkt.nl
Nijmegen Klinkt op YouTube


Getagd onder

Deel dit artikel