De muzikale inspiratie van Berry van Berkum
Organist Berry van Berkum studeerde orgel, improvisatie en piano aan het conservatorium te Arnhem. Hij behaalde meerdere malen prijzen op internationale orgelconcoursen en heeft als solist meerdere cd’s op zijn naam staan. Berry is een veelzijdige muzikant, hij speelt zowel klassiek, filmmuziek, jazz als improvisatie op het kerkorgel. Tien jaar geleden deed hij mee aan een project van Oddstream en het Besiendershuis waar hij live in de Stevenskerk speelde bij videomapping op het orgel.
In 2011 is Berry benoemd als organist van de Nicolaïkerk te Utrecht en als artistiek adviseur van de Stichting Culturele Evenementen Nicolaïkerk. Sinds 2017 is hij tevens organist van de Dominicanenkerk in Zwolle. In Nijmegen is hij regelmatig te horen op het König-orgel in de Stevenskerk en in de Antonius van Paduakerk. Van Het Orgel Trio verscheen onlangs de plaat Colors of Hendrix met muziek van Jimi Hendrix in jazzversies.
Bij het horen van welke band of componist besloot je muzikant te worden?
“Ik werd in mijn kindertijd geïnspireerd door de Nederlandse groep Ekseption (album Ekseption 3 en 4) die op een intelligente en virtuoze manier klassieke stukken op een popachtige manier arrangeerde. Ik was in het begin als speler (piano/gitaar) een omnivoor en ontwikkelde me in mijn pubertijd op een natuurlijke manier richting het conservatorium.”
Welke componist of artiest is van grote invloed geweest tijdens je carrière?
“Qua klassiek: Olivier Messiaen, een van de belangrijkste componisten van de 20ste eeuw, samen met Stravinsky. Zijn absoluut eigen wereld met de kleuren van de verschillende modi hebben me van meet af aan geboeid. Ik heb veel van zijn piano- en orgelmuziek gespeeld op concerten. Zijn schitterende cyclus La Nativité du Seigneur van ruim een uur, met de slottoccata Dieu parmi nous blijft een spektakel om mee te maken. La Nativité speel ik zoals in voorgaande jaren als kerstconcert in de Stevenskerk op het imposante König-orgel. Dit jaar op dinsdag 9 december.”
“Qua jazz: de pianisten Keith Jarrett en Bert van den Brink. Van die laatste heb ik ook een paar jaar les gehad; iemand met waanzinnig goede oren en een brede muzikale interesse, die tevens prachtig piano speelt, wat in de lichte muziek niet vanzelfsprekend is. Jarrett is natuurlijk ook een fenomeen die echt improviseert in het moment, zich laat leiden door zijn eigen toevallige ingevingen. Zijn solo-opname van Solar is een goed voorbeeld waarin zijn genialiteit ervan afspat.”
Welk live-concert heeft het meeste indruk op je gemaakt?
“Een concert in Muziekgebouw aan ‘t IJ tijdens de Cello Biënnale 2024. Daar werd door Cappella Amsterdam, Pieter Wispelwey en 2 percussionisten Das Sonnenlied (Canticle of the Sun) uitgevoerd van de Russische componist Sofia Gubaidulina, die tot haar dood in maart 2025 in Duitsland leefde. Een ongelooflijk indringende compositie die me nog steeds helder voor de geest staat en waarin de cellist Pieter een geweldige theatrale prestatie leverde, niet alleen op zijn cello maar ook op slagwerk. Gubaidulina was de belangrijkste Russische componist van haar tijd met een zeer rijk repertoire.”
Welke recent uitgebrachte plaat zouden we móéten luisteren?
“Het nieuwe live album van Keith Jarret, New Vienna en ook Esho Fun van pianist Jef Neve met trompetist Teus Nobel. En natuurlijk ook recent uitgekomen: Colors of Hendrix van Het Orgel Trio, met een glansrol voor de jonge talentvolle cellist Pau Sola Masafrets.”
Aan welke (voorheen) Nijmeegse muzikant zou je het stokje willen overdragen?
“Bassist Dion Nijland. Hij woonde in Nijmegen en is daar nog regelmatig te horen. Bijvoorbeeld in Brebl. Momenteel is Dion hoofdvakdocent contrabas op ArtEZ in Arnhem."
Berry van Berkum treedt op 9 december om 20.15 uur op in de Stevenskerk.
Website: berryvanberkum.nl


