Skip to main content

Een biertje op de Basis

| Rob Haans | Muziek
Een biertje op de Basis
De Basis | Foto: Peter van Esch

Op een zonnige vrijdagmiddag worden we verwacht voor de echte opening van De Basis. Een groepje mensen staan ontspannen bij de achteringang van het oude Doornroosje-gebouw. Langzaam druppelen bezoekers binnen en mogen we een kijkje nemen in het verbouwde gebouw. Wat is er allemaal veranderd? Wat is De Basis geworden?

Waar gesproken wordt over een sleuteloverdracht, lijkt dat vooral naar de nieuwe bewoners van het pand, de artiesten en bedrijven in de muziek- en evenementenwereld. Bestuurslid van De Basis Paul van Buul: "Al vanaf 2019 is het pand in eigendom van De Basis. Het lag even stil, maar daarna is men gaan verbouwen. Door het hele pand is een klimaatinstallatie aangelegd, geblindeerde ramen zijn weer opengemaakt, akoestische panelen zijn aangebracht. Vorige week is het door de aannemer opgeleverd, al zou je dat niet meteen zeggen: her en der liggen bouwmaterialen. Dat is ook min of meer de bedoeling; bands mogen hun ruimtes naar eigen smaak en wens inrichten en van alles aanpassen."

Een van de studio's - foto door Peter van Esch

© Peter van Esch

Door het gebouw lopend zie je inderdaad splinternieuwe studio's naast halve bouwplaatsen, moderne opnameapparatuur naast een mixpaneel waar Henny Vrienten van Doe Maar nog achter heeft gezeten. Het oude Doornroosje is dan ook niet volledig weggetimmerd en ook het het gebouw oogt zowel binnen als buiten 'ruw as ever'. Het nostalgische gevoel van concertbezoeken en feesten van weleer is dan ook niet te vermijden. Ook de verschillen in ruimtes vallen op: van de vergaderruimtes op de eerste verdieping tot opslagruimtes voor muziekinstrumenten in de kelder.

De trap naar de eerste verdieping - foto van Peter van Esch

© Peter van Esch

Inmiddels begint het vol te lopen en zijn steeds meer artiesten te herkennen die hun intrek aan het nemen zijn: Floris van der Ree van Cher Ami, de tweelingzussen Loes en Renée Wijnhoven van Clean Pete. De leden van Solomon State zijn ontspannen aan het oefenen in een verrassend grote ruimte. Dat blijkt betrekkelijk. Gus de Kort: "We zijn pas aan het inhuizen. Nu hebben we nog ruimte, maar als de andere band Thaïti erbij komt moeten we gaan schuiven." Vrijwel alle ruimtes blijken verhuurd en dat was volgens kwartiermaker Angela Verkuijlen ingewikkelder dan gedacht: "We wilden veel bijeenkomsten organiseren, praatjes houden om bands te trekken. Maar toen kwam corona. Via ons eigen netwerk en door slim gebruik te maken van social media hebben we nu een bezetting van 85 procent. We zoeken nog iemand voor de creatieve werkplaats!"

Tim van Delft aan het woord - foto door Peter van Esch

© Peter van Esch

Aan het einde worden we bij elkaar geroepen voor 'het praatje'. Na opbeurende woorden van Angela Verkuijlen en Maike Fleuren komt initiator van het eerste uur, Tim van Delft van De Staat, aan het woord: "Dit alles begon ongeveer 10 jaar geleden. Met De Staat zaten we antikraak. We hadden met de band al veel bereikt en kregen wel steeds een plek, maar we beseften dat we ook veel geluk hadden. En zonder die mazzel was het die eerste jaren gestrand. Zo langzamerhand ontstond het idee dat er een vaste plek moest komen voor artiesten. Waar allerlei faciliteiten voor hen zijn, waar ze kunnen overnachten of een biertje kunnen drinken of hun spullen kunnen stallen." Toine Tax van Doornroosje blijkt een spil geweest te zijn. Hij liet De Staat al in het gebouw oefenen en bracht het idee van De Staat verder.

Met alle residents, aannemers en vrijwilligers heffen we een biertje op de toekomst voor De Basis!

 

 

 

 

 


Getagd onder

  • Wat
    Opening De Basis
  • Waar
    De Basis
  • Wanneer
    8 oktober 2021