Skip to main content

Nijmegen heeft meer speelplekken nodig

Guus Timmermans over 4 jaar Schuum

| Steven Trooster | Interview
Nijmegen heeft meer speelplekken nodig
Guus Timmermans | Foto's Peter van Esch

Er moeten meer plekken komen voor beginnende muzikanten om te spelen, vindt talentmakelaar Guus Timmermans. Maar het blijft na vier jaar sessies nog steeds ‘schumen’ naar locaties. Een gesprek over het pop klimaat in Nijmegen. 

Vier jaar geleden startte vanuit Poppunt Gelderland Lotte Slenders in opdracht van Doornroosje, deelgenoot in het Poppunt, met Schuum Sessies, een platform waar beginnende muzikanten de kans krijgen om op te treden in een kleine setting. Maandelijks worden er drie bands geselecteerd om te spelen. Schuum schuimt de locale horeca af om plekken te vinden waar een avond georganiseerd kan worden. Een jaar geleden nam Guus Timmermans, frontman bij de band Foxlane, het stokje over. Als talentmakelaar pop is hij verbonden aan De Basis. Schuum is nu niet meer onderdeel van Doornroosje, maar ondergebracht bij De Basis.. 

02 Guus Timmermans foto Peter van EschJe bent nu een jaar betrokken bij Schuum. Hoe gaat het met Schuum?
Op zich gaat het goed. Er is voldoende aanbod van nieuw talent. Ik heb nog een lijstje van veertig namen die in aanmerking komen om een keer te kunnen spelen bij Schuum. Ik heb nu tien sessies georganiseerd. Daarbij heb ik een wijziging aangebracht ten opzichte van hoe de sessies voor mijn tijd werden samengesteld. Ik probeer nu drie bands of soloartiesten van gelijke genres op één avond te programmeren. Dat werkt beter. Publiek dat specifiek voor een bepaalde band komt, is dan ook meer geïnteresseerd in de andere bands. Het werkt niet zo goed als je singer-songwriter met indie combineert, ook al zijn alle artiesten heel goed. Het goede is ook dat gelijkgestemde muzikanten elkaar ook zo leren kennen en dat er connecties kunnen ontstaan. 

Lotte sprak destijds de hoop uit: “Idealiter wil ik dat kroegbazen zelf gaan zeggen: ‘wat jullie doen, dat kan ik ook’. Daarmee gaan speelplekken zich ook op natuurlijke wijze uitbreiden.“ 
Ik merk dat er veel tijd gaat zitten in productie en het regelen van locaties. Er zijn nog weinig plekken in Nijmegen waar bandjes kunnen spelen. Dat merkte je al in de begintijd van Schuum, maar zeker na corona is het echt moeilijker geworden. Voor veel kroegen zijn de kosten te hoog: je moet een installatie regelen, een technicus, de band een fatsoenlijke gage batalen, naast alle kosten die in de horeca al zijn gestegen. Plus dat je al gauw te maken hebt met geluidsoverlast en na 23 uur moet stoppen, juist als het gezellig wordt. 

Je merkt dus dat Schuum broodnodig is voor beginnende artiesten, want zonder ons is optreden best lastig. Schuum wordt door de horeca-eigenaren gezien als een potje met geld waarmee dan voor één avond een deel van de kosten gedekt kunnen worden. Maar het is helaas niet zo, dat het tot een grote uitbreiding van speelplekken heeft geleid. Een enkeling, zoals onlangs in Het Paleis, vond de avond tof en overweegt om vaker iets te programmeren, maar plekken zoals de NDRGRND zijn juist gestopt. Dat is overigens niet een specifiek Nijmeegs probleem. Ik kom veel in andere steden en daar speelt hetzelfde.

Wat zou er moeten veranderen?
Er is voldoende aanbod van kwalitatief goede muzikanten. Het is noodzakelijk dat je ze een kans geeft om meters te maken met optreden. Het is niet dat je van een repetitieruimte ineens in Merleyn of op de Popronde kunt staan. Kleinschalig optreden, al is het maar voor familie en vrienden, is zo belangrijk. De vraag is er alleen niet genoeg. We moeten zorgen dat het voor locaties makkelijker wordt om live muziek te hosten. Het zou bijvoorbeeld al helpen als er wat soepeler omgegaan wordt met vergunningen. Maar ook belangrijke plekken als Brebl, Hubert en NEUS moeten wat mij betreft meer steun krijgen. Dat zijn nu nog steeds tijdelijke locaties, terwijl, neem Brebl, echt een belangrijke functie heeft als podium. Als er niets gebeurt, is dat over een jaar ook weg of zit het misschien wel, weer tijdelijk, op een ongunstige locatie.

Onlangs deed je samen met Simon Mahamit in de VOX, het magazine van de Radboud, een oproep aan de universiteit voor meer programmering op de campus.
De universiteit heeft twee podia: het Cultuurcafé en Theaterzaal C. Daar wordt momenteel nog maar weinig cultuur geprogrammeerd. Dat zit ‘m deels in dat er vanuit studenten minder initiatief komt. Ze zijn, ook weer na corona, minder bezig met vrijwillige dingen naast hun studie. Het programma van Cultuur op de Campus ligt nagenoeg stil, het Kaf en Koren festival is gestopt, Stukafest weet met moeite misschien een doorstart te maken, dit alles omdat het heel moeilijk is om nog mensen te vinden die zich hiervoor willen inzetten. Ik heb zelf geschiedenis gestudeerd en deed juist naast mijn studie veel leuke dingen, zoals muziek maken. Ik vind dat de universiteit dat zou moeten stimuleren.
Maar het frustreert me ook dat ik met Schuum een sessie in het Cultuurcafé wilde doen en dat het afgewezen wordt omdat men het café liever voor borrels van studenten en medewerkers gebruikt. Om juist ook studenten te bereiken ben ik met de volgende sessie maar uitgeweken naar café De Professor op Hogeveld. 

 Guus Timmermans foto Peter van Esch

Je zei dat je een lijstje hebt met veertig goede namen voor volgende sessies. Hoe zie je in het algemeen het muzikanten klimaat in Nijmegen?
Nijmegen is echt een muziekstad. We doen het hier erg goed qua muzikanten. Dat lijstje met nieuwe namen is een teken. Je ziet het bijvoorbeeld ook aan de selectie van de Popronde. Het afgelopen jaar was een aanzienlijk deel uit Nijmegen. En dat is niet omdat de organisatie in Nijmegen zit, want de landelijke selectiecommissie is daar onafhankelijk in. Maar ook trekken we bestaande bands naar onze stad; Cloudsurfers en Bongloard beschouwen zich nu als Nijmeegs. Doornroosje, maar zeker ook De Basis, zorgen voor een gunstig klimaat. Maar het zou wel helpen als de stad er niet alleen mee pronkt, maar ook meer speelplekken mogelijk maken.

Wat zijn de plannen met Schuum?
Ik heb een viertal sessie in de planning staan: op 21 december dus in De Professor, met Sledeon, Cultural Capital en Politie Warnsveld. In januari een avondje punk in Waalhalla, in februari in NEUS  optredens van wat ik kan omschrijven als art-pop of ‘provocerende' bands en zijn maart zijn er optredens met rock-pop in Dollars. Daarnaast zijn we in Brebl jamsessies aan het houden. Die zijn erg succesvol, daar komen heel veel mensen op op af.. We gaan door met de muzikantencafé’s waar we meer leren over alles wat er komt kijken rondom het optreden. En in De Basis willen we intieme sessies organiseren, waar muzikanten elkaar ook ontmoeten. Ik kan ook vast verklappen dat we bezig zijn met het opzetten van Schuum XL. Drie bands worden aan elkaar gekoppeld op één avond: een lokale Nijmeegse band, een regionale act en een grote landelijke band. Het moet nog precies vorm krijgen, maar het gaat vast mooi worden. En hopelijk leidt het ertoe dat de lokale act daarna in het voorprogramma van de landelijk band kan spelen.

Kijk hier voor de agenda van De Basis waar je de volgende Schuumsessies en Muziakenten café's kunt vinden.



Schuum sessie in de Rode zaal van Doornoosje tijden corona. Foto's Willem Melssen.

Getagd onder

Deel dit artikel