Debat NOP: infographics & datavisualisatie
Vizbites
Dagelijks worden we getrakteerd op een grote hoeveelheid 'vizbites'. Beelden en animaties waarin alle relevante informatie in één plaatje wordt gevangen. Dit vraagt wel wat van de ontwerper. Je moet de data begrijpen, analyseren en helder maken voor de doelgroep. Hebben ontwerpers daar zin in? Een avond in Lux in de reeks 'Rollen van de ontwerper' georganiseerd door het Nijmeegs ontwerpplatform.
Nederland van boven
Ja, daar hebben ontwerpers zin in! In ieder geval een aantal ontwerpers. Frédérik Ruijs, organisator van het Nederlands infographics congres, beet enthousiast de spits af. Voor het programma 'Nederland van Boven' van de VPRO heeft hij in prachtige datavisualisaties weergegeven hoe snel een orgaankoerier door Nederland rijdt, hoe de trektocht van de wespendief verloopt en hoe we in nederland aan onze boeketten en soja komen.
Fuzzy process
Dat het vaak begint met een fuzzy process en het een kwestie van een lange adem is, bleek uit het verhaal van Edo van Dijk van bureau Edenspiekermann. Met een subsidie op zak konden ze aan de slag voor ProRail om de perrrons veiliger te maken. Of moesten ze bij de NS zijn? Moest het perron veiliger of de informatievoorziening helderder? Aan het einde van de beschikbare tijd, het budget en een positieve try out is niet helder of de NS (of was het toch ProRail?) het gaat oppakken. Maar... de Rotterdam Designprijs is binnen! Dus kom op NS!
Keep your hands clean
Volgens Karin Schwandt (Schwandt infographics) is het zaak om de kijker te verleiden. Hoe maak je voor de coole verkopers van Foot Locker duidelijk dat handen wassen 'hot' is. Bekijk hun 'Germ-o-meter' op de site www.info-graphics.nl.
Altijd wat
Wouter Kroese van WOUW! is de man achter de fantastiche informatieve filmpjes van de 'Altijd wat wijzer' van de NCRV. Binnen enkele minuten hebben we de positie van de vrouw helder. In de wereld en in Nederland. Valt dat even tegen!
Zaten we zojuist nog met onze zoon Pluk de teksten en plaatjes voor zijn biologieproefwerk door te nemen, snappen we nu waarom hij het niet direct oppikt. Zo had hij de informatie ook wel aangeboden willen krijgen!
Getagd onder
-
Watdebat NOP
-
WaarLUX
Miranda Thoonen & Nico de Vos
Miranda Thoonen (grafisch ontwerper) en Nico de Vos (filosoof) zijn grote liefhebbers van kunst, design, (moderne) dans en goed eten. Twitter: @miranda_thoonen