De muzikale inspiratie van Laurens Alexander

Laurens Alexander (Laurens van de Linde) is schrijver en muzikant. Op 5 september verscheen zijn debuutplaat NEGATIEVEN, een Nederlandstalige combinatie van folk en synthpop die reflecteert op verlies, rouw, vertrekken en thuiskomen. Maar je kunt Laurens ook kennen van BOYBAND, de literaire boyband, dat hij samen vormt met Martin Rombouts, Wout Waanders en Jelko Arts.
Met BOYBAND stond Laurens op Lowlands, Poetry International en Explore the North, en was hij te horen in uitzendingen van Spijkers met Koppen en Kunststof.
In zijn werk behandelt Laurens thema's als klimaatverandering en ruimtevaart - nu non-fictief, dan speculatief. Hij publiceerde o.a. in De Revisor en Wobby, op De Optimist en hard//hoofd, en muziek van hem werd gebruikt in podcasts als ondercast en Tien dagen Reve. Laurens heeft onder meer opgetreden op Notes of a Dirty Old Man, Oerol, Mensen zeggen dingen, in Doornroosje als voorprogramma van Lucky Fonz III en op Geen Daden Maar Woorden. In april 2018 presenteerde hij zijn ep Indoor Astronauts, en in november 2021 publiceerde hij bij Wintertuin het vijfdelige chapbook Paviljoen van het tijdelijke geluk.Als schrijver en muzikant zat Laurens in een ontwikkeltraject van Wintertuin.
Bij het horen van welke plaat besloot je muzikant te worden?
“Hm. Ik herinner me nog dat ik de eerste keer naar Ziggy Stardust and the Spiders from Mars luisterde van David Bowie, tijdens een familievakantie ergens in Italië, ik was denk ik vijftien of zestien, en dat ik dacht: ik kan dit album niet meer niet hebben gehoord. Of ja, ik weet niet of ik precies dat dacht, maar ik weet wel dat ik dat toen ook wilde, die raarte en de ruimtevaart in de muziek, en dat ik vervolgens zijn andere albums ging luisteren, waarbij ieder album een nieuwe stijl of toon of persona of een nieuw genre introduceerde, en dat ik dat óók wilde en me realiseerde: ik wil durven.”
Welke artiest of plaat is van grote invloed geweest tijdens je carrière?
“De eerste keer dat ik The Big Ship hoorde weet ik nog precies, het raakte me erg en dat doet het nog steeds. Brian Eno stuurt instructies mee met zijn albums hoe je je geluidsinstallatie het beste kunt neerzetten, en hij danst voor zijn studiomuzikanten hoe hij de muziek voor zich hoort en dat vind ik zo leuk, zeker voor iemand die zichzelf met klem geen muzikant noemt. Zo'n aangename eigenaardigheid. Met name zijn eerste, meer art-rock-albums hebben me, naast zijn opvattingen over kunst en het leven, erg beïnvloed. Nick Drake en Laura Nyro maakten allebei mooie, meeslepende, mijmerende en melancholische muziek zonder tijd waar je in wil verdwijnen, en genoten tragisch gezien postuum hun verdiende belangstelling. FELT vind ik hier ook wel een goed voorbeeld van, wat erkenning betreft: een muzikaal project van Lawrence, gewoon zomaar een Britse dude die niet anders kan dan muziek maken en releasen, voortdurend. Die aandrang vind ik erg aantrekkelijk. Zo ook Ramses Shaffy: hij symboliseert voor mij de vanzelfsprekendheid, de levenslust en de theatraliteit van muziek, en ook het belang van samenkomen, koste wat kost.”
“Een tijd lang luisterde ik meer naar hiphop en R&B, vooral naar Frank Ocean, Childish Gambino, Child of Lov, SZA, en dacht ik dat ik dat ook zou gaan doen en zijn en maken, wat natuurlijk een kansloze missie was - ik was (en ben) niet cool genoeg hiervoor, en ook niet zo makkelijk openhartig. Hetzelfde had ik op een precies tegengestelde manier met Steely Dan: ik probeerde dezelfde cynische, azijnige, bijtende en onderkoelde teksten te schrijven op hippe, ingewikkelde jazzakkoorden, maar ook dat kwam tot niets, behalve dan het inzicht dat oprechtheid heel veel verschillende vormen kan aannemen.
Al die invloeden (en veel meer) zitten ook wel in mijn debuutplaat, de ene explicieter dan de ander. Ik denk dat dat wel een leuk zoekplaatje kan zijn - ik vind zelf althans altijd leuk en leerzaam om de bouwstenen te ontrafelen van andermens' muziek.”
Welk live-concert heeft het meeste indruk op je gemaakt?
“Qua registraties gaat er weinig boven het waanzinnig theatrale, zorgvuldig geregisseerde optreden van Talking Heads verfilmd onder de naam Stop Making Sense. Toen ik dat in de bioscoop zag, kreeg ik meteen zin om zelf een show in elkaar te zetten. Ik vond het heel cool. Aan de andere kant van dat spectrum zit een livealbum van Jeff Buckley, Live at Sin-é, waarop Jeff Buckley tussen de magistrale covers (Nina Simone, Van Morrison, Bob Dylan) en de eerste versies van eigen nummers door grapjes maakt met het publiek, speels en brutaal als een jongen. Het is heel bijzonder om een voorstudie van een persoon te ontdekken waarin alles wat diegene is en gaat zijn al besloten ligt, zo spannend. Ten derde Amazing Grace, van een dertigjarige Aretha Franklin die een kerk ergens in Los Angeles vult met liefde: liefde voor de mensen, liefde voor de muziek, liefde voor de gemeenschap.
Qua wat ik zelf live zag heel snel een lijstje: AIR - minutieus als een uurwerk; Janelle Monáe - onvermoeibaar; Spinvis meermaals, altijd anders; L'Impératrice - gewoon heel vet, lekker dansen. Ja, en, ik weet niet of dat telt, maar er is een fragment van Ramses Shaffy bij Herberg De Leeuw, dat me iedere keer ontroert.”
Welke recent uitgebrachte plaat zouden we móéten luisteren of welke nieuwe artiest moeten we in de gaten houden?
“Ik vond de debuutplaat van The Last Dinner Party waanzinnig, en ben nog altijd rouwig dat ze hun Europese tour voortijdig moesten stopzetten.
Het is valsspelen, maar Nick Drake's debuutalbum is gerereleased met heel veel extra materiaal.
Astronaut heeft in april een nieuw album uitgebracht, dat zeer de moeite waard is. Ook live erg goed trouwens. Ik ben ook wel benieuwd naar MONOBLOC, de debuutplaat van de Nijmeegse band Misprint. Die verschijnt dit najaar. Over de witte plastic tuinstoel, ook wel melancholisch eigenlijk. Of misschien vind ik dat gewoon snel. Word on the street is dat de dichter Dean Bowen een hiphopplaat aan het maken is - vet lijkt me dat.
Verder, ja, ik ben niet zo hip en op de hoogte. Misschien kunnen de mensen mij tips geven.”
Website: https://www.laurensvandelinde.com