25 jaar Ugenda: Drager van de stad Leo Weterings

Ugenda bestaat 25 jaar en publiceert daarom wekelijks een interview met een prominent uit de Nijmeegse culturele wereld. Wie gaven de stad kleur met kunst, muziek, theater of festivals? En wat dreef hen? Persoonlijke verhalen over passie, drijfveren en de toekomst van cultuur. Deze week aan het woord: Leo Weterings. "In een goed cultuurklimaat, zoals in Nijmegen de laatste twintig jaar, gedijt alles beter."
Wat is jouw bijdrage aan het culturele klimaat van Nijmegen?
"Popmuziek en evenementen zijn altijd "mijn stiel" geweest, en nu nog. Ik heb eigenlijk altijd een faciliterende rol gehad ten aanzien van cultuur. Zo was ik begin jaren 90 barbeheerder van Diogenes. De verdiensten van het nachtcafé werden toen in de meest uiteenlopende programmeringen gestoken. De inhoud daarvan liep uiteen van popconcerten, tot (arthouse) films tot de meest bizarre performances. Diogenes was erg vooruitstrevend en ook één van de eerste podia in Nederland die voluit dancemuziek programmeerde.
Na mijn werk bij de Effenaar in Eindhoven kwam ik bij LOC7000 terecht. Dit bedrijf werkte in die tijd veelal voor Mojo Concerts, waar ook enkele oudgedienden van Diogenes rondliepen. Met veel plezier denk ik terug aan de bijdragen die ik heb mogen leveren aan o.a. Lowlands, North Sea Jazz Festival en de concerten op de Goffertwei. Daarna was ik als adviseur-evenementen van de Gemeente Nijmegen betrokken bij vrijwel alle evenementen in de stad. Na 3 jaar directeur van de Vierdaagsefeesten te zijn geweest, ben ik nu kwartiermaker op het NYMA-terrein. Daar komen veel facetten van cultuur tot uiting. Super om daar onderdeel van te zijn."
Hoe heb jij de Nijmeegse cultuursector zien ontwikkelen?
"Nijmegen is een studentenstad en dat heeft altijd de cultuursector gekleurd. Dit maakte het heel rijk en vernieuwend. Heel mooi hoe lief, maar ook rauw en activistisch de culturele uitingen waren. De keerzijde was dat het ook vaak studentikoos bleef en niet tot volle wasdom kwam. De laatste twintig jaar is daar veel in veranderd. Met name de grotere culturele instellingen zijn geprofessionaliseerd en weten de cultuur nu ook naar de samenleving te brengen voor een breed publiek. Dat heeft dan weer effect op nieuwe kunstenaars, artiesten en cultuurmakers. In een goed cultuurklimaat gedijt alles beter, ook al zijn de verbindingen niet altijd heel duidelijk. Dat maakt het alleen maar sterk."
Wie heeft voor jou in culturele zin in Nijmegen het meest betekend in de afgelopen 25 jaar?
"Tjonge, voor mij een open deur. Ik kan er niet omheen om Toine Tax te noemen, die deze maand na 24 jaar afscheid neemt van Doornroosje. Popmuziek is van kinds af aan mijn liefhebberij geweest. Ik heb zoveel fantastische concerten in Doornroosje, de Vereeniging en Merleyn gezien. Sinds het nieuwe Doornroosje – al weer meer dan 10 jaar – is de programmering nóg beter geworden."
Wat is jouw one-liner voor onze culturele stad?
"In Nijmegen danst cultuur op elke straathoek!"
Over Leo Weterings
Leo Weterings kwam midden jaren 80 naar Nijmegen en begon achter de bar in café De Opera. Na vier jaar werd hij barbeheerder bij de vermaarde Nijmeegse Culturele Studentenvereniging Diogenes. Daarna werd hij hoofd-horeca bij poppodium Effenaar in Eindhoven. Na zes jaar stapte hij over naar LOC7000, een bedrijf dat catering doet van grote festivals als Lowlands en North Sea Jazz.
Leo bleef in Nijmegen wonen en hij stapte over van de horeca naar de gemeente, waar hij betrokken was bij de evenementen in Nijmegen. Vervolgens was het weer een kleine stap naar directeur Vierdaagsefeesten, waar hij drie edities mede organiseerde. Tegenwoordig werkt Leo weer voor Mojo en is hij als zelfstandige kwartiermaker bij de NYMA.