25 jaar Ugenda: Drager van de stad Wouter Ganzeboom

Ugenda bestaat 25 jaar en publiceert daarom wekelijks een interview met een prominent uit de Nijmeegse culturele wereld. Wie gaven de stad kleur met kunst, muziek, theater of festivals? En wat dreef hen? Persoonlijke verhalen over passie, drijfveren en de toekomst van cultuur. Deze keer aan het woord advocaat en muzikant Wouter Ganzeboom: "Cultuur is onderhoud voor de eigen identiteit en verbroedert!"
Hoe heb jij de Nijmeegse cultuursector zien ontwikkelen?
"Toen ik in 1981 voor mijn studie van Eindhoven naar Nijmegen verhuisde, leerde ik mijn nieuwe stad kennen als een open stad met veel laagdrempelige initiatieven, waarbij artiesten konden tonen wat zij muzikaal en theatraal in de mars hadden. Je had de straatmuziekdagen en de straattheaterdagen en in het oergezellige Steigertheater werd de dag van het levenslied georganiseerd. Voor mij leek de stad destijds bezaaid met kleinschalige theaters en podia. Met de jaren heb ik gezien dat de cultuursector meer en meer institutionaliseerde. Kleine initiatieven werden opgeheven of werden opgenomen in de gemeentelijke cultuurstructuur. Het Steigertheater werd onderdeel van De Lindenberg. Doornroosje is van ‘underground’ particulier initiatief tot stedelijk poppodium getransformeerd. De ooit lage drempels werden hoger en hoger."
Heb jij een wens die je in de ontwikkeling van de Nijmeegse cultuursector graag zou willen zien?
"Ja, ik zou het mooi vinden als er meer goed bereikbare initiatieven ontstaan met de mogelijkheid voor een open podium voor muziek, maar ook voor theater, want met name op theatergebied is het aanbod in Nijmegen een beetje schraal. Het zou mooi zijn als Nijmegen zo iets als ‘De Engelenbak’ of het ‘Betty Asfalt complex’ in Amsterdam zou krijgen."
Wie heeft voor jou in culturele zin in Nijmegen het meest betekend in de afgelopen 25 jaar?
"Voor de stad Nijmegen in zijn algemeenheid zijn dat zonder twijfel Frank Boeijen en De Staat. Zij hebben Nijmegen als popmuziekstad op de kaart gezet. Voor mij persoonlijk is dat André Overbeek. Tot 2020 is hij de eigenaar geweest van Café Trianon aan de Berg en Dalseweg. Hij heeft bijna twintig jaar beginnende muzikanten, maar ook gevestigde namen, gefaciliteerd door ze kosteloos een podium te bieden in de zaal achter die verdomd gezellige kroeg. Het is doodzonde dat André in 2020 de deuren heeft moeten sluiten om plaats te maken voor een horecagelegenheid waar je (veel te dure) wijn kunt drinken."
Wat is jouw bijdrage aan het culturele klimaat van Nijmegen?
"Oh, die is beperkt. Tijdens mijn studie heb ik in de organisatie gezeten van de straatmuziek- en straattheaterdagen. Ik heb zelf een aantal theater- en muziekformaties opgericht (Tranen voor Angsten, Vitrage Drapé, Wouter en de wenende wilgen). Als zanger ben ik onderdeel van de Trianon Top2000 band en drie keer per jaar organiseer ik de Trianon Recordings (nu in Brebl). Tot slot ben ik lid van de raad van toezicht van Stichting Breblen, die jazzconcerten op het voormalig Honig terrein organiseert."
Wat is jouw oneliner voor onze (culturele) stad?
"Hoezo is cultuur een linkse hobby? Cultuur is onderhoud voor de eigen identiteit en verbroedert!"
Wouter Ganzeboom (63) is geboren in Twente. Op zijn zesde verhuisde hij naar Eindhoven, waar hij zijn gymnasiumopleiding volgde aan het Augustinianum. In 1981 is hij naar Nijmegen verhuisd om daar rechten te studeren aan de Radboud Universiteit. Tijdens zijn studie heeft hij een studentenvereniging (de JFV) nieuw leven ingeblazen en heeft hij diverse activiteiten verricht op het gebied van kunst, muziek en cultuur. In Nijmegen vond hij zijn grote liefde, Claudine, met wie hij later is getrouwd en met wie hij een prachtige dochter (Quirine) en een prachtige zoon (Joris) heeft gekregen.
Wouter is bijna 35 jaar advocaat en heeft met een studievriend in 1998 een eigen advocatenkantoor opgericht, waar hij nog steeds werkzaam is. Als advocaat is hij gespecialiseerd in het Arbeidsrecht en Psychiatrisch Patiëntenrecht. Wouter schrijft eigen liedjes en treedt af en toe in een vaste formatie op. De twee door hem opgenomen cd’s, ‘Blauwst’ en ‘Waterlander’, zijn op Spotify te beluisteren. Sinds 2011 zingt Wouter (met 14 andere zangers en zangeressen) mee in de TrianonTop2000-band, die tussen Kerst en oud- en nieuw drie grote optredens verzorgt (in Lux en de Theaterkerk in Bemmel) die steevast worden uitverkocht.
Met zijn vriend JB Lucas organiseert hij drie keer per jaar de Trianon Recordings in Brebl, waar tenminste achttien muzikale acts een lied van een muzikale held op eigen wijze en semi-unplugged mogen uitvoeren voor een bomvolle zaal. Voor Wouter zijn deze avonden hoogtepunten in het jaar, omdat het veel voldoening geeft om ervaren, maar vooral ook onervaren muzikanten een mooi podium te bieden voor een heel lief publiek.