De muzikale inspiratie van Yildiz Gies
Multitalent Yildiz Gies schrijft Nederlandstalige korte verhalen, gedichten en muziek vanuit haar studio in de Basis in Nijmegen. Op donderdag 17 oktober is het nummer Drijven uitgekomen, de eerste single van de in het voorjaar van 2025 te verschijnen lp en tekstbundel Niemandsland.
Yildiz groeide op in Nijmegen, waar ze vanaf haar zevende te vinden was in de muziekschool van de Lindenberg op drums, gitaar, saxofoon en dwarsfluit. Ze studeerde later aan de Rockacademie in Tilburg en het Rotterdams Conservatorium. In die periode schreef ze steeds vaker ook korte verhalen en gedichten, en begon ze te experimenteren met Nederlandstalige liedteksten. Ze trad steeds vaker op met haar eigen werk op diverse theater- en muziekpodia in Nederland. Ruim vijf jaar was ze betrokken bij de Liedjesfabriek, waar ze wekelijks liedjes schreef met kinderen in verschillende ziekenhuizen in het land.
Het laatste jaar heeft ze vanuit de Basis, het voormalige Doornroosje waar nu meerdere muzikanten gevestigd zijn met een werkruimte zoals studio of oefenruimte, gewerkt aan haar eerste plaat, Niemandsland. Deze verschijnt in het voorjaar van 2025 in de vorm van een lp met tekstbundel en als liedprogramma. Op dit moment speelt Yildiz samen met Erik Harbers en Pieter Klaassen try-outs van delen uit dit programma.
Bij het horen van welke plaat besloot je muzikant te worden?
“Als klein kind was ik dol op nachtelijke autoritten. Wanneer we vrienden van mijn ouders bezochten en in het donker naar huis reden, luisterde ik op de achterbank naar de muziek die gedraaid werd. Ik vroeg altijd om het liedje ‘met de gitaren’. Dat was Little Palaces van Elvis Costello. Op dit lied droomde ik weg en stelde me voor dat ik het was die de gitaarpartijen speelde want ik vond die fantastisch, en vroeg me ondertussen af of ik dat ook zou kunnen. Later kwam ik er trouwens achter dat het stukje dat ik het allervetste vond, helemaal geen gitaar was maar een banjo.”
“Verhalen bedenken deed ik als klein kind al graag. Dan niette ik kleine papiertjes aan elkaar, gaf het boekje een titel en bedacht dan verhalen. Mijn eerste boek heette Mama, ik wil een sneopje; spellen kon ik nog niet zo heel erg goed.”
Welke artiest is van grote invloed geweest tijdens je carrière?
“Dat zijn er meerdere, maar de eerste twee die nu spontaan in mij opkomen zijn Björn van der Doelen en Voodoo Jürgens, beiden ontdekte ik vrij recent, Björn pas een jaar of zes en Voodoo Jürgens een jaar of twee geleden. Ineens besefte ik bij het horen van hun platen: ik hóef helemaal niet te kiezen tussen optreden met gedichten, verhalen of muziek; dit kan ik ook combineren. Ik ben in die periode gaan experimenteren met mijn vertelvorm en kwam steeds dichter bij mijzelf als maker. Zo is de plaat ontstaan die volgend voorjaar uitkomt samen met bijbehorende tekstbundel: Niemandsland.
Het verhaal van Niemandsland begint op een nacht in de gitzwarte schaduw van het Kerkje van Persingen, waar ik een oude bekende tref die mij verwelkomt in zijn universum en me confronteert met de misleiding van mijn eigen verwachtingen. Het bestaat uit vertellingen, muziek en gedichten.
We (Erik Harbers, Pieter Klaassen en ik) spelen op dit moment try-outs van delen uit het liedprogramma.”
Welk live-concert heeft het meeste indruk op je gemaakt?
“Wende en Ane Brun hebben live grote indruk op mij gemaakt, zeg maar gerust me van mijn stuk gebracht, beiden op een vergelijkbare manier en om dezelfde redenen: hun vrijheid op het podium, de overtuiging waarmee ze hun verhaal vertellen, de enorme kracht die zij uitstralen, de oprechtheid van hun performance, de ruimte voor hun mens-zijn en kwetsbaarheid, de manier waarop ze verbinding maken met het publiek. Poeh. Wat een vrouwen. Geen ontkomen aan. ‘BAM, hier heb je wat ik te geven heb, recht in je gezicht!’”
“Op momenten van onzekerheid denk ik aan hen. Deze vrouwen zijn mijn muzes en herinneren mij eraan te staan voor wat ik maak, in mezelf te vertrouwen en altijd trouw te zijn aan mezelf en oprecht richting de luisteraar.”
Welke recent uitgebrachte plaat zouden we móéten luisteren?
“Graag tip ik een nog-niet-uitgekomen plaat. Want toevallig weet ik dat Miriam Moczko een heel persoonlijk, bijzonder en mooi nieuw album gaat maken dat straks verdient om met volle aandacht te worden beluisterd.”
Website: https://www.yildizgies.nl


